Forum Hovedsiden
Forumet er nå stengt for skriving av nye innlegg, men du kan lese her ut året 2009.
Forumvirksomheten er flyttet over til http://noms.forumotion.com/
Det har vært kjent på forumet en stund at det skulle stenge, slik at ikke brukere av forumet skulle føle at det skjedde ting for brått.

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Skattefradrag for store sykdomsutgifter.
Gå til side 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Neste

Dette forumet er stengt, du kan ikke starte nye, svare på eller endre temaer   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar     Forum Hovedsiden -> Oss ms'ere i mellom
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Inger Johanne
Aktivt medlem

Ble Medlem: 21 Jan 2005

InnleggSkrevet: Onsdag 16 Februar 2005, 23:14    Tittel: Skattefradrag for store sykdomsutgifter. Svar med Sitat

Selvangivelsen nærmer seg, og den som er i så dårlig form at man ikke orker annet enn å bekrefte selvangivelsen med et tastetrykk, kan komme til å måtte betale et par tusen eller mer for det tastetrykket.
Tenk så mye rødvin, marsipanbrød, aromaterapi (velg selv) og annet (gulrøtter?) en kan få for de pengene.
Husk posten med fradrag for store sykdomsutgifter. Få deg en legeattest fra fastlegen på at du har MS og trenger fratrekk, så har du liksom litt mer å fare med.

Ekstrautgifter som du ikke får dekket av grunnstønad eller som du kunne fått fra hjelpemiddelsentralen, kan trekkes fra. Les om det i vedlegget til selvangivelsen, som kommer snart.

Hvis du allerede nå tenker over hva du har hatt av utgifter, så går det fortere når du først skal skrive selvangivelsen. Skal du trekke fra mer enn minstebeløpet, er det best å ha kvittering.

Dette er lagt til i januar 07 fordi jeg skjønner det er en veldig utbredt misforståelse: Særfradrag for uførhet er noe annet som kommer i tillegg

Sist endret av Inger Johanne den Mandag 08 Januar 2007, 22:42, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
mari
Aktivt medlem

Ble Medlem: 24 Jan 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 17 Februar 2005, 10:42    Tittel: Svar med Sitat

Takk Inger Johanne for påminnelser. Very Happy

Jeg har samlet kvitteringer o.l. i et år, ville vært trist om jeg ikke fikk det fradraget jeg har samlet mot. Nå bestiller jeg time hos fastlegen!

m
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Pia
Aktivt medlem

Ble Medlem: 22 Jan 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 17 Februar 2005, 11:04    Tittel: Hva slags utgifter? Svar med Sitat

Hei.
Kan dere gi eksempler på hva slags utgifter dere, har som det går an å trekke fra på skatten.
Vi er jo bare tidlig i 2005 så det går vel an å samle for dette året for å bruke neste år.
mari
Aktivt medlem

Ble Medlem: 24 Jan 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 17 Februar 2005, 12:53    Tittel: Svar med Sitat

Hei,

jeg samler på kvitteringer fra apotek (medisiner, ekstra nåler osv.), transport (fordi jeg ikke har TTkort el.) og egeandeler. Husker ikke om jeg samler på kvitteringer for vitamintilskudd e.l. (lenge siden jeg har kjøpt, må se etter...). Men hovedpoenget er at det er kvitteringer på utgifter som jeg ikke ville hatt hadde jeg ikke hatt MS.

Sett i gang å samle Very Happy

m
Til Toppen
Inger Johanne
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Torsdag 17 Februar 2005, 19:28    Tittel: Svar med Sitat

DU KAN TREKKE FRA SELV OM DU IKKE HAR KVITTERINGER
(Inger Johanne har gått inn i tråden og lagt til dette i 2006, Dette er ikke så lett lenger! I fjor fikk jeg vite at neste år måtte jeg ha kvittering på alt, de hadde skjerpet inn!)
Bare så det er sagt. Men skal du ha mer enn minstebeløpet (ca 6000), så bør du ha kvitteringer. Jeg gidder uansett aldri sende med dem, etter den gangen jeg burde hatt kvitteringen for min motoriserte gressklipper da den røk, jeg skriver "kvitteringer kan fås ved forespørsel", og hittil har de ikke "forespurt".
En annen ting er at kvitteringene er kjekke å ha for å huske hva man kjøpte i januar 04....

Jeg har fått fradrag for fotskammel, bordvifte, foodprosessor, oppvaskmaskin, egenandelskortet , husk på det!, en oversikt over gjennomsnittlige forhøyede utgifter til mat i den perioden av livet da jeg nesten ikke kunne bruke hendene (halvfabrikata er dyrt). Jeg tar rubbel og bit, jeg, to isoporplater å sitte på ute om vinteren osv... Til sammen blir det mye i et år. Omega 3!. Ibux... Støtdempende innleggssåler...

Når det gjelder utgifter til transport, så regn ut om det ikke lønner seg å søke grunnstønad første trinn i stedet. Og -nå er jeg usikker- er det sikkert de vil godta transport utgifter når dette er noe det gis grunnstønad for?

Vær obs på at det er ikke hver selvangivelse som granskes så nøye. Det betyr at noe du har fått godkjent flere år plutslig ikke blir godtatt om de gransker nøyere eller dersom reglene strammes inn. Derfor er det lurt å ikke regne med disse pengene før du har fått fradraget godkjent.

Jeg vet noen får fradrag for høye strømutgifter, om man blir stiv og lemster av at det er kaldt, men da kan man vel neppe prøve seg med markiser mot varmen.

Jeg for min del er så "overtroisk" at jeg aldri prøver meg på noe juks. Da naboen og jeg kjøpte gressklipper sammen, trakk jeg fra en halv gressklipper...

Sist endret av Inger Johanne den Fredag 17 Februar 2006, 11:12, endret 1 gang
Til Toppen
Eowyn
Aktivt medlem

Ble Medlem: 23 Jan 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 17 Februar 2005, 20:00    Tittel: Svar med Sitat

Hvilken post er det du bruker, Inger Johanne? Jeg forsøkte meg ett år med særfradrag pga sykdomsutgifter, men ble avvist. De behovsprøvde meg mot ektefelles inntekt, så det ble ikke noe fradrag. Nå er jo det forsåvidt greit, for jeg er jo heldig som har en mann osv Rolling Eyes - men i prinsippet hadde det jo vært hyggelig å bli vurdert som et selvstendig individ Wink

Når jeg tenker på hvor mange tusen jeg bruker per år bare på omega-3, så hadde det vært greit å fått til et fradrag, ja. Tross alt så er det endel av disse utgiftene som bidrar til at jeg i det hele tatt er i stand til å ha inntekt, og dermed bidra med skatt. Sett i en større sammenheng, så er jeg jo med og betaler for Rebifen min selv, da Cool

Tror dere ligningsmyndighetene ser logikken i det resonnementet?
Inger Johanne
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Torsdag 17 Februar 2005, 20:52    Tittel: Svar med Sitat

Den aktuelle posten er 3.5.5, Særfradrag for store sykdomskostnader. Dette kommer i tillegg til evt post 3.5.2 Særfradrag for uførhet.
Jeg vet mange som får dette som har ektefelle med inntekter. Jeg hadde ringt og spurt på ligningskontoret, jeg. Ring nå, før det blir kø.

Når jeg finleser veiledningen fra 2002, så ser jeg at de gir fradrag til transport om en ikke har fått grunnstønad, (jeg skrev om det litt lenger opp), så da er kanskje lista for støtte fra skattemyndighetene lavere enn den fra Trygdeetaten, da...

For øvrig tror jeg det er rein jus og ikke helhetlig samfunnsøkonomisk syn som gjelder der i gården. Ellers måtte de vel hatt fler ansatte, og det folk med utdanning også i helse, og det har jo ikke engang Trygdeetaten, så....
Til Toppen
edle
Aktivt medlem

Ble Medlem: 19 Jan 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 17 Februar 2005, 23:29    Tittel: Svar med Sitat

Kan en få fratrekk for gressklipper? Når en har lagt om kostholdet kan en få fratrekk for det og. ? Hva med slitasje på klær og sengetøy, Jeg har ikke peiling på hva en kan få fratrekk for ,.Edle
Til Toppen
Solsikke
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Torsdag 17 Februar 2005, 23:58    Tittel: Svar med Sitat

(Eowyn…. Ligningsmyndigheter og logikk, er ikke det motsetninger? Wink )

Det er ingen hemmelighet at det er dyrt å være kronisk syk.
En av dere sa det, en grei hovedregel er:
Samtlige utgifter du ikke ville hatt dersom du ikke hadde MS, kan du forsøke å trekke fra på selvangivelsen.

Kvitteringer er greit å ta vare på, som Inger Johanne sier, for å huske hva du faktisk har hatt av utgifter.
Resepter, andre apotekvarer (bomull du bruker når du setter sprøyter, lokalbedøvende middel, paracet, vitaminer/omega3), undersøkelser hos spesialist, utbedring av bolig (Eksempel: vi bor i hus og satte opp et gelender i bakken i fjor vinter fordi jeg var redd for å falle da det var glatt føre), klær, sko, stokker, trimutstyr, sklisikkert belegg eller håndtak i dusjen, sengetøy, truseinnlegg, transportutgifter, m.m.

Når man setter opp et slikt regnestykke blir man fort overrasket over hvor stor sum det faktisk beløper seg til. Så bruk muligheten selvangivelsen gir deg. Du risikerer ikke å få noe annet enn et nei.
Til Toppen
Inger Johanne
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Fredag 18 Februar 2005, 9:54    Tittel: Svar med Sitat

Sengetøy og tøy får man grunnstønad for slitasje på, og da kan det ikke trekkes fra utgifter på skatten. Likeså kan man ikke trekke fra ting man får fra hjelpemiddelsentralen.

Det en får fradrag for, trenger ikke gjelde for en annen. Det spørs på funksjonsutfall. Dietter skal godkjennes.
Jeg tror det er lettere å bli trodd om man ikke kjører "går det så går det" alt for langt.

Jeg oppfordrer også alle til å sette seg inn i hva en har rett til grunnstønad for. Og dersom det er ergoterapaut tilgjengelig der du bor, kan man få gode råd om hva man kan trenge og som man kan få fra hjelpemiddelsentralen.
Reglene for hva som regnes som hjelpemidler er nokså strenge.
Hvis en stor del av befolkningen bruker noe i sitt dagligliv, så er det ikke hjelpemiddel. Dette har trygdeetaten bestemt. Men i blant kan en få legeattest på at dette er for denne personen en sykdomsutgift. Som oppvaskmaskin og gressklipper.
Til Toppen
mises
Nybegynner

Ble Medlem: 20 Feb 2005

InnleggSkrevet: Søndag 20 Februar 2005, 16:18    Tittel: Svar med Sitat

Det er vanlig å kun legge med en kvittering for hver "ting" man har kjøpt for å vise prisen og deretter fortelle hva forbruket er. Typisk vil det gjelde vitaminbokser etc. Kravet er nemlig ikke at du skal kunne med pinlig nøyaktighet dokumenter alle utgifter, men at du skal kunne sannsynliggjøre dem.

Les mer her:
http://www.skatteetaten.no/Templates/SporsmalOgSvarKap.aspx?id=10378

--
Mises (merk nytt nick)
Til Toppen
Inger Johanne
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Mandag 28 Mars 2005, 11:39    Tittel: Svar med Sitat

Nå begynner det å nærme seg.
Jeg leste i www.aftenposten.no at nå kan man også levere selvangivelsen på internett selv om man søker om fradrag for store sykdomsutgifter.
Det er jo bra!
Til Toppen
Bodil
Aktivt medlem

Ble Medlem: 20 Jan 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 31 Mars 2005, 9:33    Tittel: Svar med Sitat

Takk til dere alle som har kommet med så mye nyttig!
Alt dette var ukjent for meg.
Men det er mannen min som får jobben da stakkar. Wink
Til Toppen
Inger Johanne
Aktivt medlem

InnleggSkrevet: Lørdag 02 April 2005, 9:10    Tittel: Svar med Sitat

Heldige deg , Bodil, som har en som kan gjøre det for deg. Jeg virkelig hater selvangivelse. 95% grue seg og 5% gjøre det. Embarassed
Tips følger:
Ta godt vare på vedlegget ditt om store sykdomskutgifter. Kopier det som ny fil neste år og rett opp med nye tall, årstall osv. Det hjelper masse, og er også en påminning om ting du husket i fjor, men glemte i år.
Til Toppen
Annelene
Aktivt medlem

Ble Medlem: 31 Mar 2005

InnleggSkrevet: Lørdag 02 April 2005, 17:18    Tittel: Svar med Sitat

Her kom det fram mye jeg ikke engang her tenkt tanken på.
Takk for gode tips så langt Smile

Dere snakker om egenandel. Går sterkt ut i fra at dere da ikke mener egenandelskortet opp mot lege og slikt for dette får man jo tilbake penger fra når man har betalt over den beløpsgrensen som er satt.
Husker ikke hva den er på nå men i fjor var den jo 1550,-
Er ikke dette dere mener går jeg ut fra ?

Vil også be dem av dere som har litt peiling på dette med skatte,fradrag og særfradrag ta en titt på innlegget som jeg skal legge inn etterpå under eget tema: Særfradrag.
Trenger litt innspill der også Smile
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Dette forumet er stengt, du kan ikke starte nye, svare på eller endre temaer   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar     Forum Hovedsiden -> Oss ms'ere i mellom Alle klokkeslett er EET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Neste
Side 1 av 13

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

phpBB.no - Norsk phpBB support